"> Fiat Spider Polska :: Zobacz temat - Smarowanie Łożyska
 
                                     PORTAL
                                   FORUM
                                ALBUM ZDJĘĆ
                             UŻYTKOWNICY
                          FAQ   BBCode
                       STATYSTYKI
                    DOWNLOAD

 Szukaj • Grupy • Rejestracja • Zaloguj • Chat

Poprzedni temat :: Następny temat
Smarowanie Łożyska
Autor Wiadomość

andreoz 
Administrator


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 1538
Skąd: Nienadówka

Wysłany: 2011-03-31, 12:47   Smarowanie Łożyska



Aby jak najdłużej eksploatować zakupione łożyska zmuszeni jesteśmy do odpowiedniego ich zabezpieczania. Nie podjęcie żadnych kroków, jak np. smarowanie łożyska, w znacznym stopniu skróci żywotność maszyn w których zastosujemy nasze łożyska.

Jak działa smarowanie?

W celu zmniejszenia sił tarcia łożysk tocznych i ślizgowych wykorzystuje się najczęściej metodę smarowania, która polega na wykorzystaniu cienkiej warstwy cieczy, jaką umieszcza się pomiędzy elementami narażonymi na ścieranie. Istnieją dwa rodzaje smarowania: smarowanie płynne i smarowanie graniczne albo smarowanie będące połączeniem wyżej wymienionych. Wówczas określane jest ono jako smarowanie półpłynne. Ze smarowaniem płynnym mamy do czynienia wtedy, gdy za pomocą grubej warstwy smaru rozdziela się ślizgające powierzchnie. Smarowanie graniczne natomiast występuje wówczas, gdy grubość warstwy smaru uzależniona jest od wysokości nierówności trących się po powierzchniach. Wymienione wyżej procesy mają zabezpieczać łożyska przed zużyciem i wpływać na intensywność ich pracy.

Czy są jakieś inne rodzaje smarowania łożyska?

Smarowanie płynne stosuje się przy łożyskach ślizgowych, np. łożyska wału korbowego lub wałka rozrządu. Proces polega na obracaniu się czopa w łożysku i jest od niego oddzielony grubą warstwą smaru. W miejscu, gdzie oleju jest mniej następuje wzrost ciśnienia. Ciśnienia natomiast działa na powierzchnię znajdującego się wewnątrz czopa i umożliwia jego obciążenie. W warunkach idealnych łożyska ślizgowe nie ulegają zniszczeniu, bowiem współpracujące ze sobą powierzchnie są odporne na warunki zewnętrzne i nie stykają się ze sobą. Występujące w praktyce zmęczenie materiału jest spowodowane stykaniem się części łożyska w chwilach zakłócenia tarcia płynnego. Wśród najpopularniejszych środków smarnych znajdują się, oprócz cieczy: dwusiarczek molibdenu i grafit. Produkty są używane do napełniania tzw. łożysk samosmarnych, które nie wymagają obsługi.

Produkowane współcześnie łożyska są na ogół bezawaryjne z względu na wysoką jakość materiałów stosowanych do ich konstrukcji. Wiedza światowych koncernów na temat wytwarzania różnego rodzaju łożysk jest o wiele większa, o sprawia, że kierowcy nie muszą się martwić ich częstą naprawą. To natomiast pozwala zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy, które można przeznaczyć na inne cele.

Źródło: Smarowanie łożyska - grzecho
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Możesz zmieniać swoje posty
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

 Fiat Spider Polska

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group  template created by

szpak modified by Andreoz. Copyright Andreoz 2010-2023  

Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 26