"> Fiat Spider Polska :: Zobacz temat - Krótka Historia Innowacyjnego Samochodu
 
                                     PORTAL
                                   FORUM
                                ALBUM ZDJĘĆ
                             UŻYTKOWNICY
                          FAQ   BBCode
                       STATYSTYKI
                    DOWNLOAD

 Szukaj • Grupy • Rejestracja • Zaloguj • Chat

Poprzedni temat :: Następny temat
Krótka Historia Innowacyjnego Samochodu
Autor Wiadomość

andreoz 
Administrator


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 31 Sie 2010
Posty: 1536
Skąd: Nienadówka

Wysłany: 2011-03-25, 15:04   Krótka Historia Innowacyjnego Samochodu



Kto pamięta samochód Jensen FF? Wyprodukowane w 320 egzemplarzach auto typu GT z napędem na cztery koła warte jest uwagi chociażby z tego powodu, że jako pierwsze wyposażone było w elektrozawory i czujniki prędkości znane szerzej jako ABS.


Oprócz ABS Jensen FF miał też – także jako pierwszy seryjny samochód nie będący terenówką – napęd na cztery koła. Był więc konstrukcją nowoczesną i – jak wiele tego typu samochodów przed nim – sprzedawał się bardzo źle. Przyczyn tragicznej sprzedaży było kilka, jedną z nich była zbyt wysoka cena, inną problemy ze zmianą położenia kierownicy, co uniemożliwiło sprzedaż poza Wielką Brytanią.

Projektując w połowie lat sześćdziesiątych swój model FF inżynierowie Jensena postanowili wykorzystać nowatorskie rozwiązanie, które – poprzez elektrozawory regulujące ciśnienie w obwodzie każdego koła oraz czujniki prędkości obrotowej kół jezdnych – zapobiegało utracie przyczepności samochodu podczas hamowania. Dziś ABS stosowany jest praktycznie w każdym rodzaju samochodów, jednak czterdzieści pięć lat temu stanowił przełomową nowinkę techniczną.

Główna zasada działania systemu ABS pozostała niezmieniona do dziś. Czujniki mierzą prędkość obrotową wszystkich kół i nie ingerują w działanie układu hamulcowego dopóki nie dostanie sygnału, że hamulec został uruchomiony przez kierowcę. W fazie pracy hamulca ABS wykrywa poślizg dowolnego koła (lub kilku kół) i elektrozaworami moduluje ciśnienie w obwodzie tego koła.

Wyposażony w taki silnik Jensen FF wszedł do produkcji w 1966 roku. Wyposażony był w silnik V8 o pojemności 6.2 l., oraz automatyczną skrzynię biegów. Model FF był jednym z ostatnich wyprodukowanych przez firmę Jensen. W 1976 roku z taśmy zjechał ostatni seryjny samochód tej marki – model GT. Reanimacja firmy w 2001 roku nie przyniosła sukcesu. Mimo wszystko warto pamiętać, kto pierwszy miał odwagę wykorzystać elektrozawory i czujniki w praktyce – zamontować system ABS w seryjnym samochodzie.

Źródło: Krótka historia innowacyjnego samochodu - Joy of Comunism
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Możesz zmieniać swoje posty
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

 Fiat Spider Polska

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group  template created by

szpak modified by Andreoz. Copyright Andreoz 2010-2023  

Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 24